Penduduk Cina pertama terima Takaful Kifalah

Oh! Krai Utara

Share
KUALA KRAI - Seorang penghidap kanser pangkal rahim dari Kampung Bukit Langsat, dekat sini, Kua Mek Seng yang meninggal dunia Khamis lalu menjadi penduduk Cina pertama dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Mengkebang yang menerima manfaat Takaful Kifalah pada tahun ini. 

Ahli Dewan Undangan Negeri Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman berkata, secara keseluruhan, mendiang Mek Seng penerima ke-350 bagi DUN berkenaan sejak skim perlin-dungan insurans untuk warga emas berumur 60 tahun ke atas itu diperkenalkan Kerajaan Negeri pada awal Februari 2007. 

“Bagi penduduk Cina dalam DUN Mengkebang yang menerima manfaat Takaful Kifalah sejak skim ini mula diperkenalkan pula, mendiang Mek Seng adalah penerima yang kelima. 

“Bayaran pendahuluan ini sepatutnya dibayar pada hari kematian tetapi ketika itu saya berada di Indonesia kerana mengikuti rombongan Pasti (Pusat Asuhan Tunas Islam),” katanya kepada :Sinar Harian. 

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan bayaran pendahuluan sebanyak RM500 kepada suami mendiang Mek Seng, Wee Kim Swee, 65, di Kampung Bukit Langsat di sini, semalam. 

Hadir sama, Penghulu Tanpa Mukim Wakil Kaum Parlimen Kuala Krai, Sik Chai Som dan suami Chuink Gin Huat serta mantan Penghulu Mukim Bedal, Mohd Ariffin Wahab. 

Sementara itu Kim Swee berkata, mendiang isterinya menghembuskan nafas terakhir kira-kira jam 1.30 petang Khamis lalu pada usia 62 tahun akibat kanser pangkal rahim yang dihidapinya sejak 10 tahun lalu. 

Menurutnya, keadaan isterinya bertambah teruk selepas terjatuh di dapur rumah mereka sembilan bulan lalu sehingga menye-babkan mendiang tidak dapat berjalan dan terlantar di tempat tidur. 

“Seminggu sebelum meninggal dunia, keadaan isteri saya semakin buruk apabila dia mula mengalami batuk berdarah dan mengeluarkan nanah apabila kencing,” katanya. 

Dalam pada itu, Kim Swee merakamkan ucapan terima kasih kepada Kerajaan Negeri terutama Abdul Latiff atas pemberian manfaat Takaful Kifalah dan juga bantuan Tabung Kronik yang diterima mendiang isterinya sebelum ini. 

Bahkan katanya, keprihatinan Kerajaan Negeri tidak terhenti setakat itu sahaja kerana anak sulungnya yang juga seorang orang kurang upaya (OKU), Wee Liu Pin, 40, turut menerima bantuan. 

Mendiang Mek Seng yang disemadikan di Tanah Perkuburan Cina Prutok, Temangan, dekat Machang, kelmarin, meninggalkan dua anak lelaki dan dua perempuan berusia antara 30 tahun dan 40 tahun.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Paling Ngetop

Latest Malaysian Blog Headlines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...