ISU DR ASRI : ANTARA YANG KELIRU & YANG CELARU - JAIS

Oh! Krai Utara

Share

oleh Nobisha

Kita sambung sedikit lagi ulasan mengenai isu penangkapan bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). Ulasan sebelumnya boleh dibaca di sini.

Ada beberapa perkara yang keliru dan celaru yang perlu dijelaskan.

Pertama, soal pentauliahan mengajar. Ini soal pentadbiran agama Islam. Saya berpendapat tidak ada salahnya pentauliahan ini. Ia bertujuan menguruskan agama dengan lebih teratur. Ah, ada orang berhujah pada zaman Rasulullah s.a.w. tak ada pun tauliah. Betul, dan pada zaman Rasulullah s.a.w. pun tak ada pendaftaran nikah kahwin -- sesuatu yang kita terima hari ini. Dari segi hukum, sah perkahwinan rakyat Malaysia di belakang kedai di Danok, atau atas tongkang di Yala. Tujuan pendaftaran nikah kahwin ialah supaya kita mempunyai rekod sesebuah perkahwinan. Oleh itu, soal pendaftaran anak dan tuntutan (sekiranya berbangkit) boleh diselesaikan dengan mudah. Bukan semua yang tidak ada pada zaman Rasulullah s.a.w. tidak boleh dilaksanakan pada hari ini.

Begitu jugalah dengan pentauliahan ini. Pemerintah bertanggungjawab mewujudkan satu urusan yang teratur dan dalam konteks inilah ia dilaksanakan. Saya tidak mempertikaikan soal itu. Bagaimanapun, dalam perlaksanaannya mungkin ada kelemahan. Mungkin ia merupakan proses, prosedur atau kelayakan. Malah, takrifan "mengajar" itu juga perlu dimantapkan lagi sesuai dengan perkembangan semasa. Dalam konteks ini, saya fikir ia perlu dikemaskinikan. Publik bolehlah memberikan maklumbalas kepada kerajaan negeri.

Dalam isu penahanan Dr Asri, saya tidak bercakap soal pentauliahan. Tidak ada sesiapa yang kebal di sisi undang-undang. Apa yang saya bangkitkan ialah bagaimana ia dilakukan. Saya fikir ada kaedah lain yang lebih berhemah untuk menguatkuasakan peraturan itu. Bukan sahaja dalam isu ini, malah dalam hal-hal lain saya berpendapat cara kita menguatkuasakan undang-undang harus dilihat semula. Dari segi prinsipnya, seseorang itu tidak dianggap bersalah selagi ia tidak dijatuhkan hukuman bersalah oleh Mahkamah. Oleh itu, dalam proses menguatkuasakan undang-undang, seseorang tidak harus diaibkan. Apa yang berlaku menyebabkan masyarakat Islam menjadi keliru.

Kedua, saya gagal memahami mengapakah seorang pegawai berpangkat rendah (Gred 41) di Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) turut "tumpang tui" mempertikaikan ijazah Dr Asri. Apa kaitannya ILIM dengan pengiktirafan ijazah? Dan, apa kaitannya Penolong Pengarah ILIM, Zamihan Mat Zain Al Ghari dengan urusan kelayakan akademik bekas Mufti Perlis itu? Sekiranya JAKIM perlu masuk campur dalam isu ini, kenyataan sedemikian sepatutnya dibuat oleh Ketua Pengarah JAKIM, Pengarah atau mana-mana kakitangan kanan. Kenyataan pegawai rendah ini hanya menyebabkan isu ini menjadi lebih celaru.

Dan ketiga, saya melihat "perang mulut" antara Dr Asri dan bekas Yang Dipertua YADIM Dato' Nakhaie Haji Ahmad. Apabila dua "orang agama" berbalah dalam media massa, rakyat menjadi keliru dan celaru. Saya tidak mengatakan apa saja isu yang berbangkit antara mereka harus disapu ke bawah karpet. Apa yang saya maksudkan ialah ia harus dikendalikan dengan cara lain yang lebih wajar. Susah sangatkah untuk Dr Asri dan Nakhaie untuk bersemuka dan berbincang apa saja isu antara mereka -- sekiranya ada?

Ini mengingatkan saya mengenai kisah dua orang "pakar motivasi" yang berjiran. Kedua-duanya -- ketika itu -- merupakan pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa. Khabarnya, kedua-duanya berbalah dalam kes pengubahsuaian rumah dan membawa kes pertelingkahan itu ke mahkamah. Tatkala itu, saya adalah salah seorang yang menggaru kepala yang tidak gatal.

Begitulah masyarakat Islam hari ini -- celaru dan keliru!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Paling Ngetop

Latest Malaysian Blog Headlines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...