Penang - Kampung Buah Pala tegang

Oh! Krai Utara

Share
Situasi tegang di Kampung Buah Pala

PENDUDUK Kampung Buah Pala mengugut akan menghantar surat kepada Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco) untuk mengeluarkan bandar George Town daripada senarai Tapak Warisan Dunia sekiranya kerajaan negeri gagal untuk menyelesaikan masalah tanah disitu.

Pengerusi Persatuan Penduduk Kampung Buah Pala, M. Sugumaran mendakwa kerajaan negeri yang bertanggungjawab memusnahkan tapak warisan kampung itu, yang juga dikenali sebagai Penang High Chaparral.

"Kami sudah faks surat kepada Lim untuk berjumpa dengan beliau, kalau dia enggan kami akan menunggu di kediaman rasminya,"

Situasi menjadi tegang apabila tiga pegawai yang membawa saman, dua pegawai dari mahkamah dan Pengarah Eksekutif Nusmetro Ventures, Thomas Chan tiba pada pukul 11.30 am.

Penduduk mula menjerit dan membuat sekatan di pintu masuk dan menjelaskan mereka sudah pun memberitahu polis bahawa pemaju tidak akan dibenarkan masuk ke kampung itu.

Pegawai polis kemudian membawa Thomas Chan beredar dari tempat itu dan notis pengusiran yang ditingalkan oleh pegawai tersebut dikoyakan oleh penduduk kampung itu.

Lim berkata dalam satu kenyataan, kerajaan negeri tidak akan mengambil sesen pun seperti yang dicadangkan oleh pemaju selagi penduduk kampung tidak bersetuju dengan bayaran pampasan.

Beliau menambah lagi pihak pemaju akan terus mencari jalan supaya wujud situasi menang menang kepada semua pihak.-mstar

0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Paling Ngetop

Latest Malaysian Blog Headlines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...