Selamat tahun baru! Mana ada percuma....lancau lu!

Oh! Krai Utara

Share

Assalamualaikum n selamat sejahtera serta selamat menyambut kehadiran tahun baru 2013, kira kiranya taklah gua terlambat untuk mengucapkan itu. Dan tidak lupa untuk gua ucap selamat mengenang kembali memori kita di tahun yang berlalu, 2012 yang amat berharga, yang berkah, insyaallah. Semoga kehadiran tahun baru ini, kita telah bersedia dengan segala persediaan yang lebih up to date, hasil dari renungan serta kupasan muhasabah diri kita.

Kemudian, tentu lu all tertanya, mengapa sampai begitu lewat gua ucapkan salam tahun baru. Biasa, sengaja wa lewatkan agar tidak bertembung dengan ucap ucap selamat orang lain, sengaja. Supaya nantinya kotak pikir lu boleh sedikit memberi fokus apa yang wa mau coretkan. Dengan kesengajaan yang di sengaja itu, dan luang masa yang ada untuk memerah kotak  fikir itu nantinya kita telah memerah satu keputusan yang jitu pulak, itu satu kebahagiaan pula. Itulah punca segala punca wa lewatkan ucap selamat ini.

Baik, seperti lu, gua amat bersyukur dengan umur yang telah di panjangkan untuk terus menghirup hembus oksigen yang di bekalkan tanpa henti ini, dan ia percuma pula?. Siapa kata percuma? Lancau lu bro! Mana ada yang percoma dalam hidup ni, nak makan kena bayaq,minum sama, pakai pun sama, berak kat tandas rumah lu...kena bayar jugak laaa! Mana ada tak kena bayor, letrik, air, sumaaa kena bayor macha!. Terik mentari yang kunjung menyuluh bumi, lu boleh kata "free"? Mana ada bayar....tuhan bagi percuma, takde pun runner yang hantar surat suruh pergi bayar kat mana2 pejabat. Sekali lagi wa cakap lu....lancau! Mana ade free.

Memang, lu macam wa agak...mesti melenting! Dan dah siap seranah gua. Mungkin lu dah siap nak buat report polis pasal gua buat ajaran baru...songsang! Dalam hati lu dah berguni sumpah, bangang betul si krai utara ni. Biol...dan dan semuanya. Maaf kalau tiada...wa tabik spring sebab lu memang kelas orang yang bersabar! Dan jarang orang jenis sabor ni.

Di bawah langit yang kita junjung, bawah sinaran mentari yang sama, dan bawah panji jalur gemilang...kita tetap sama. Tapi pernahkah kita bersama duduk tercongok berfikir, apa yang wa hirup sama macam lu, wa hembus masih sama. Hirup udara beroksijen, hembus gas berkarbon dioksida, kan sama. Tak pernah ada orang merungut "mak, aiii oksijen tak bayor lagi bulan ni, mampus laaaa". Tak pernah pulak jumpa malaikat mintak lu " brader tolong jelaskan bill udara anda sebelum tindakan pemotongan". Kalau ada camtu, mampus bele cacang lah kita.

Mungkin sebab itulah kita ingat segalanya free, tak payah bayar. Sebab itulah kita menjadi kuang hajau. Lu, gua, hampir sama!. Sedang kita di tuntut untuk jadi hamba yang beriman...jadi hamba yang bersyukur, ikut apa yang dia suruh dan tinggal apa yang di larang. Itulah tuntutan yang harus di bayar. Di bayar dengan iman dan amal. Bukan bayar dengan "penny". Apa, lu ingat tuhan nak bagi lu hidup free? Lepas mati..selesai? memang manusia menyangka kehidupan ini adalah percuma, maka sebab itulah kehidupan bagi mereka tak lebih dari permainan dan pembohongan.

Wa, cuba ingatkan lu dan wa sendiri, setiap saat ini tiada yang percoma! Kelak kelak bila sampai masa, wa pon macam lu ditamatkan tempoh. Jadi macam kain buruk, tidak berguna. Ah, kain buruk lagi berguna, boleh juga di buat pengelap kaki atau kurang di buat barut buah nangka! Manusia? Di tanam ke kuburan, mujurnya. Tidak mujur, tiada berkubur. Jadi bangkai, bangsat. Di makan anjing!.

Di sana, suatu sisi yang lain dalam kembara kehidupan seorang insan, di padang mashar. Psst...mungkin, otak nasionalis kurang percaya, sekularis tidak yakin, bahkan komunisme, athies menolak! secara mentah, totally, mana ada hidup lepas tulang belulang hancur di mamah bumi! Mana mungkin kata mereka. Di sana, lu, gua hatta firaun, bill gates, mahathir, najib, abdullah saamah, mufti perak hingga semua balaci pas, umno akan di tanya...lu buat apa dengan hidup lu. Apakah lu ingat hidup lu di beri percuma, tanpa tiada tindakan susulan. Siasatan yang detail. Dengan segala bukti yang cukup! Lu mana mau lari? Amerika, paris, new york? Silakan pergi. Kota itu telah hancur...di sini pelarian telah tidak berlari lagi!.

Akhirnya, semuanya adalah berbayar, setiap hembusan nafas. Suluhan mentari, ketika fajar dan terbenam. Setiap kepulan awan gemawan yang kerap memayungi jiwa lu dan gua, dan tika siulan mergastua, serta rembasan angin barat daya bersama hembusan nafsu bergelora. Saat syaitan celaka berbisik, malaikat rahmat mencetuskan sabar,gejolak api yang membara...kita masih disini. Moga kita tersedar hidup ini tiada yang percuma, semuanya akan ditanya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Paling Ngetop

Latest Malaysian Blog Headlines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...