Zambry nak kelentong... Aduhai Zambry.....

Oh! Krai Utara

Share
Semalam Zambry kata Anwar tawar jawatan MB selepas PR menang mudah pada PRU12 yang lalu.



Betul ke??? Aku rasa terbalik laa... Zambry ni lupa yang UMNO beriya-riya nak buat kerajaan campuran dengan PAS di Perak. Masa tu PAS ditawarkan jawatan MB jika setuju..



Satu lagi, buat apa Anwar susah-susah nak tawar jawatan kepada UMNO. PR dah cukup majoriti untuk buat kerajaan laa... Bukan macam UMNO yang desprate kejar Ustaz Ahmad Awang sana sini untuk buat 'kerajaan perpaduan Melayu'. Siap guna mufti lagi.......



baca berita hairan di bawah.

==============================================






Zambry dedah Anwar tawar jawatan MB






IPOH: Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir semalam mendedahkan beliau ditawarkan jawatan Menteri Besar Perak oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sekiranya melompat ke Parti Keadilan Rakyat (PKR) selepas pakatan pembangkang menang dengan majoriti mudah pada Pilihan Raya Umum Mac 2008.



Beliau berkata, Penasihat PKR itu menghubunginya bagi mengemukakan tawaran itu, selain menghantar beberapa ‘utusan’ ke rumahnya.



“Bagaimanapun, saya tidak melayannya kerana komitmen saya dengan Umno dan Barisan Nasional (BN) masih teguh.



“Jangan anggap kemasukan saya dalam politik semata-mata mahu menjadi Menteri Besar,” katanya ketika menggulung perbahasan usul ucapan terima kasih dan menjunjung titah perasmian Pemangku Raja Perak pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini.



Terdahulu, pada sesi perbahasan, bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohd Tajol Rosli Ghazali (BN-Pengkalan Hulu), berkata tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Umno diumpan PKR dengan dijanjikan jawatan Menteri Besar selepas pilihan raya umum itu.Beliau yang ketika itu Pengerusi BN Perak berkata, ketiga-tiga Adun itu memberitahunya tawaran berkenaan serta menyatakan komitmen untuk terus bersama BN.



Tajol Rosli berkata, usaha mewujudkan kerajaan perpaduan Umno dan Pas di Perak beberapa hari selepas pilihan raya sebenarnya mendapat persetujuan Presiden Umno ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi serta Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, tetapi dibantah beberapa pemimpin tertinggi Pas.



“Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, menawarkan diri secara sukarela menjadi orang perantara selepas saya beritahu jawatan Menteri Besar akan diberikan kepada Pas jika Umno dan Pas bergabung.



“Ini bagi menjawab tuduhan Mursyidul Am Pas, Datuk Seri Nik Aziz Nik Mat, yang menyatakan Harussani ejen Umno. Harussani sebenarnya ejen perpaduan ummah,” katanya.Beliau berkata, Pas kemudian menggunakan isu berkenaan untuk menuntut jawatan Menteri Besar daripada DAP dan PKR sebagai syarat bergabung dengan pakatan pembangkang.



Sementara itu, Jamaluddin Mohd Radzi (Bebas-Behrang) pula berkata, beliau yang pernah menjadi ahli DAP pada 1986 dengan nombor keanggotaan 0027947, didatangi kepemimpinan DAP memintanya mengaktifkan keahlian dalam parti itu supaya dapat dicalonkan sebagai Menteri Besar Perak dua hari selepas Pilihan Raya Umum 2008.



Beliau yang ketika itu Bendahari PKR Perak, menolak permintaan itu dan turut berbuat demikian ketika bersama dua Adun Melayu PKR dari Perak mengadakan pertemuan dengan Anwar bagi membincangkan isu berkenaan.greensaff.




0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Paling Ngetop

Latest Malaysian Blog Headlines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...