UMNO Dan Rasuah bagaikan Aur dan Tebing

Oh! Krai Utara

Share
Oleh - DATO’ SALLEH MAJID 
TEMU bual dengan Tun Musa Hitam yang disiarkan di dalam Mingguan Malaysia, 30 Ogos 2009 yang lalu sesuatu yang menarik. Analisis Tun Musa tentang tanggapan golongan muda berkenaan UMNO memang tepat sekali dan wajar diambil kira oleh ahli-ahli UMNO. 

Pertama tanggapan tentang politik wang. Sudah menjadi pengetahuan umum semasa pemilihan pemimpin-pemimpin cawangan, bahagian dan negeri UMNO, banyak wang digunakan oleh pihak-pihak yang bertanding. Beberapa orang kenalan saya sendiri mengakui memerlukan banyak wang kerana pertandingan pada masa itu.

Seorang imam berkelayakan arkitek dari sebuah negeri sebelah selatan yang masuk bertanding kalah di Bahagian kerana tidak mahu terlibat dengan politik wang. 

Ada suatu kefahaman di kalangan mereka yang terlibat melakukan perkara ini mewujudkan suatu suasana seolah-olah tidak ada apa-apa. Perebutan kuasa ini tidak kira di peringkat mana sekalipun berbeza sekali pada suatu masa dulu yang mana yang dipilih kadang kala menolak dan memberi laluan kepada orang lain yang lebih layak. 

Ramai yang bertanding melihat pemenang akan meraih pelbagai keistimewaan yang akan menjadikan mereka kaya raya semata-mata kerana hubungan yang terbentuk dengan pemimpin-pemimpin tertentu. 

Ini jelas dilihat terutama sekali semasa syarat memerlukan 30 peratus Bumiputera untuk terbitan-terbitan saham awam yang baru pada masa dulu. Pihak yang ingin menyenaraikan saham syarikat mereka perlu menamakan sesuatu pihak atau dicadangkan pihak tertentu oleh pihak berkuasa. 

Kadangkala yang dicadangkan itu terpilih berkali-kali sehinggakan saya pernah mendengar rungutan daripada salah seorang yang kerap menerima agihan tersebut terlampau banyak yang diberikan kepadanya sehingga dia tidak tahu nak buat apa! 

Selain daripada itu diketahui umum jua tentang kemenangan membuka laluan kepada pelbagai projek dan kontrak yang tidak semestinya dilakukan sendiri oleh mereka yang menerima. 


Kita berharap pemilihan pemimpin atasan UMNO akan datang akan dipilih oleh semua ahli UMNO dan bukan ahli perwakilan ke persidangan UMNO sahaja. Dengan lebih tiga juta ahli membuat keputusan siapa yang patut menjadi pemimpin, payahlah yang bertanding nak melakukan politik wang. 

Bayangkan kuota yang memerlukan sekian-sekian jumlah pencalonan untuk bertanding sesuatu jawatan menggalakkan lagi berlakunya politik wang. Kita mengamalkan demokrasi tetapi melarang perlakuan demokrasi sepenuhnya. Kuota diperkenalkan semata-mata untuk memastikan kelangsungan kepada sesetengah pihak yang sudah berkuasa. 

Semuanya ini dapat diperhatikan oleh mereka yang balik dari luar negara atau mereka yang terpelajar. Mereka yang dimaksudkan oleh Tun Musa dalam wawancara tersebut. 

Mereka melihat golongan yang mengejar jawatan bukan kerana ingin berkhidmat kepada rakyat tetapi lebih mementingkan diri sendiri. Mereka melihat ramai yang sanggup menggadai nama kepada bangsa lain semata-mata kerana kemewahan. Kesudahannya mereka di dalam syarikat, misalnya, tidak bertambah ilmu dan pengalaman mereka. 

Pengalaman bertahun-tahun lebih kepada satu tahun diulang bertahun-tahun. Di situlah terletaknya salah satu kelemahan perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru. Kejayaan terbesar yang boleh dilihat ialah dari segi pendidikan. Begitu ramai yang menerima manfaat biasiswa belajar keluar negara sama ada melalui Mara atau Jabatan Perkhidmatan Awam. Selepas minda mereka terbuka dengan pendedahan yang diterima, tentulah pendirian mereka berubah. 

Perkara kedua yang menjadi tontonan golongan muda ini ialah kronisme. Beberapa orang tertentu diamanahkan dengan pelbagai perkara sama ada saham, memimpin syarikat milik kerajaan dan macam-macam lagi. 

Lihatlah kesan kepada syarikat-syarikat ini semasa krisis kewangan 1997-98 yang menanggung hutang berbilion ringgit. Begitu banyak pembaziran yang berlaku pada masa itu. 

Mereka yang menjadi kroni ini memang gemar menunjuk-nunjuk kemewahan mereka. Sangkaan mereka orang tidak tahu latar belakang mereka. Betapa salahnya sangkaan mereka. 

Menunjuk-nunjuk kemewahan menimbulkan pelbagai persoalan di kalangan mereka yang memerhati dan semua ini membantu mereka membentuk sesuatu persepsi yang kurang selesa tentang keadaan semasa. 

Seterusnya komen Tun Musa tentang memberikan tumpuan lebih kepada kualiti daripada kuantiti memang wajar diberikan perhatian. 

Lebih 1.5 bilion umat Islam berbanding 14 juta orang Yahudi tetapi segala penemuan perubatan kebanyakannya oleh orang Yahudi seperti Benjamin Ruben (jarum vaksin), Jonas Salk (vaksin polio), William Klofcame (dialisis buah pinggang). Semua Yahudi. Einstein, Freud, Samuelson dan Friedman juga orang Yahudi. 

Seluruh negara Islam mempunyai hanya 500 universiti sedangkan di Amerika Syarikat saja ada 5,758 universiti, di India 8,407 dan tidak satu pun universiti di negara Islam terletak di kedudukan 500 teratas di dunia.

Pandangan sesetengah anggota masyarakat tentang pendidikan kita hanya mementingkan berapa banyak pangkat A tetapi kurang dalam memperkukuhkan asas bakal menampung ilmu di peringkat yang lebih tinggi. Ibarat bangunan cantik tetapi cerucuknya lemah. 

DATO’ SALLEH MAJID ialah bekas Presiden 

Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) -petikan Utusan Melayu

0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Paling Ngetop

Latest Malaysian Blog Headlines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...