yurga? Nak Masuk SKahwinkan saja Anak Bawah Umur Anda Dengan Shamsudin Ajaib

Oh! Krai Utara

Share
Kahwin Bawah Umur: Sudin Ajaib Boleh Didakwa Atas Empat Pertuduhan
KUALA KRAI: Shamsuddin Che Deraman atau lebih dikenali sebagai "Sudin Ajaib", lelaki yang didakwa mengahwini dan melarikan kanak-kanak bawah umur boleh didakwa sekurang-kurangnya atas empat pertuduhan di Mahkamah Syariah melibatkan perkahwinan bawah umur.
Ketua Penolong Pengarah Penguatkuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JHEAIK), Mohd Abdul Aziz Mohd Noor, berkata ketika ini pihaknya sedang menjejaki lelaki terbabit untuk menahannya sebelum didakwa di mahkamah atas pertuduhan itu.
Antara pertuduhan itu ialah mengahwinkan kanak-kanak perempuan bawah umur tanpa kebenaran Pejabat Kadi, mengahwini secara paksaan, mengakadnikahkan perkahwinan; dan mengingkari perintah bermufarakah, mengikut Seksyen 8, 37, 39 dan 40 Enakmen Keluarga Islam Negeri Kelantan Bil 2/2002.
"Mengikut enakmen itu, jika sabit setiap kesalahan itu boleh didenda sehingga RM1,000 atau enam bulan atau kedua-dua sekali," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dilaporkan meminta JHEAIK menyiasat kumpulan jemaah tabligh yang diketuai Shamsudin Ajaib, yang menjanjikan balasan syurga kepada ibu bapa jika kanak-kanak perempuan mereka dikahwinkan.
Shahrizat berkata siasatan yang terperinci itu perlu dilakukan oleh pihak berkaitan kerana janji mereka itu akan menarik hati ibu bapa yang tidak berfikir panjang seterusnya memperjudikan masa depan kanak-kanak terbabit.
Mohd Abdul Aziz berkata, pihaknya sudah mengarahkan kakitangan bahagian penguatkuasanya mengesan jejak lelaki terbabit selepas dijumpai di Batu Caves, Selayang bersama kanak-kanak yang dipercayai menghilangkan diri selepas kesnya dikesan oleh pihak berkuasa agama Islam negeri ini baru-baru ini.
"Penahanan ke atas lelaki ini juga penting bagi memastikan sama ada perkahwinan yang dilangsungkan dengan kanak-kanak itu berkaitan dengan kumpulan tabligh yang mengamalkan ajaran sesat atau sebaliknya.
"Bagaimanpun, siasatan awal pihak kami mendapati perkahwinan lelaki terbabit dengan pasangan bawah umur itu tidak melibatkan ajaran sesat, tetapi ia lebih kepada unsur-unsur ketaksuban pengikut kumpulan tabligh itu dengan ketuanya," katanya.
Mohd Abdul Aziz berkata, penglibatan lelaki yang dikenali sebagai anggota tabligh itu membabitkan dua kes, iaitu kes membenarkan anak perempuannya di bawah umur dengan anggota kumpulannya di Pasir Mas dan mengahwinkan dirinya sendiri dengan kanak-kanak lain, juga di bawah umur di Kuala Krai.
"Dengan tertangkapnya lelaki terbabit kita percaya dapat menyelesaikan kes perkahwinan itu yang boleh menimbulkan kontroversi dan mengelirukan umat Islam seluruh negara," katanya.
Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, ketika mengulas kejadian itu baru-baru ini menyifatkan alasan pengikut kumpulan tabligh yang mengahwinkan gadis bawah umur itu sebagai mengamalka

0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Paling Ngetop

Latest Malaysian Blog Headlines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...