Umno Kedah Mamaikah? - A Kadir Jasin

Oh! Krai Utara

Share BERBALIK kepada kes Abu Hassan ini, bayangkan seorang wakil rakyat yang dipilih secara sah oleh pengundi dan telah mengangkat sumpah dilucutkan jawatan oleh mahkamah kerana tidak hadir sidang DUN.

Katalah apa yang hendak dikatakan dan berilah apa pun juga alasan, seorang Adun tidak hadir sidang tanpa alasan dan tanpa mengikut peraturan sehingga dilucutkan jawatan tidak masuk akal.

Meminjam bahasa semasa anak muda, apa sudah jadi dengan si Mamat ni? Ke mana sikap dan sifat tanggungjawab dia. Apakah dia ini seorang yang tidak ada akhlak? Apa yang ketua dia Mahdzir Khalid (bekas Menteri Besar) buat? Apakah kerja Pengerusi Umno dan BN Kedah? Apa kerja Whip BN dalam DUN Kedah? Semua ralek?

Kalau inilah tahap prestasi dan tahap akhlak kepemimpinan Umno dan BN, maka susahlah bagi sesiapa pun menyokong dan mereka. Sebaliknya orang yang cuba menyokong dan mempertahankan mereka akan dicaci dan dikeji.

Kalau inilah tahap prestasi dan tahap akhlak kepemimpinan Umno dan BN Kedah, nampaknya malaplah cita-cita besar mereka hendak menakluki semula negeri itu daripada Pas.

Saya tidak perlu memberitahu orang macam Abu Hassan, Mahdzir dan Pengerusi Perhubungan Umno Kedah yang baru, Mohd Shafie Apdal, bahawa orang Umno pun selesa dengan Ustaz Azizan Abdul Razak.

Sejak pilihan raya umum Mac tahun lalu, Kerajaan Pas Kedah yang dipimpin oleh Azizan adalah antara kerajaan negeri pembangkang yang paling “steady” dan tanpa kontroversi kecuali kes rumah sembelihan babi di mana DAP yang ada hanya satu kerusi berjaya “memeras ugut” kerajaan pimpinan Pas itu.

Malah orang Pas sendiri sudah mula membandingkan kerajaan-kerajaan negeri yang dipimpin oleh parti mereka seperti Kedah, Kelantan dan pada suatu waktu dulu Perak.

Dengan imej kerajaan pimpinan Pas yang tidak banyak catat cela di Kedah, adalah satu tugas berat bagi BN mempertahankan kerusi Kota Seputih jika (atau apabila) berlaku pilihan raya kecil.

BN menang tipis kerusi ini. Abu Hassan mengalahkan calon Pas Ismail Wan Teh dengan hanya 495 undi sahaja. Abu Hassan dapat 8,160 undi dan Ismail 7,665.

Peristiwa seperti ini dan orang macam Abu Hassan inilah yang menyukarkan usaha memulihkan imej Umno dan BN. Inilah jenis penyokong setia yang akan membawa rebah kepada Umno dan BN.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Paling Ngetop

Latest Malaysian Blog Headlines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...