OH! : Korea Utara bedil Korea Selatan

Oh! Krai Utara

Share
INCHEON - Tentera Korea Utara melepaskan sekurang-kurangnya 200  bedilan meriam ke Pulau Yeonpyeong milik Korea Selatan dekat sempadan  semalam hingga menyebabkan dua askar Korea Selatan terbunuh manakala 19  yang lain cedera termasuk 17 anggota tentera dan tiga orang awam.

Bedilan itu menyebabkan tentera Korea Selatan membalas dengan  serangan artileri serta mengerahkan beberapa buah jet pejuangnya ke  lokasi tersebut dengan pertempuran berterusan selama sejam.
"Rumah-rumah dan beberapa kawasan pergunungan terbakar manakala orang  ramai berpindah dari Pulau Yeonpyeong," kata seorang saksi kepada  stesen televisyen YTN.

Sumber Korea Utara mendakwa, serangan meriam itu dilancarkan selepas  Korea Selatan tidak menghiraukan amaran supaya ia menghentikan latihan  ketenteraan di lokasi berkenaan.

Selepas serangan itu berlaku, asap kelihatan dari bangunan-bangunan  di Pulau Yeonpyeong yang dihuni kira-kira 1,700 orang awam dan terletak  sekitar 120 kilometer ke barat ibu kota Korea Selatan, Seoul.

Sementara itu, Amerika Syarikat semalam mengutuk serangan Korea Utara  itu dengan Setiausaha Akhbar White House, Robert Gibbs meminta Pyonyang  supaya menghentikan tindakan provokasi dan mematuhi perjanjian gencatan  senjata yang menamatkan Perang Korea pada 1953.

Serangan kali ini adalah yang terbaru dalam persengketaan ketenteraan  antara kedua-dua belah pihak selepas sebuah kapal perang Korea Selatan  tenggelam pada Mac lepas dipercayai akibat bedilan torpedo tentera Korea  Utara. - Reuters

0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Paling Ngetop

Latest Malaysian Blog Headlines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...