Oh Politik: Najib Di Hina Di Bumi Indonesia...amruah di pijak2

Oh! Krai Utara

Share
Kah..kah Najib..patung anda pun dibakar. Macam takde berkat je zaman Najib memerintah. Macam-macam hal berlaku. Dalam negara, isu buang bayi dah menggila. Di luar negara, kemarahan rakyat Indonesia terhadap Malaysia amat ketara sekali. Mereka buat sekatan jalan raya, mencari rakyat Malaysia. Mereka membaling batu besar ke kediaman orang malaysia. Mereka turut membakat duit kertas RM, serbu Proton dan petronas.Bahkan lagi teruk, najis pun dilempar ke kedutaan Malaysia. Apa yang najib buat sekarang ni? Nak tunggu rakyat Malaysia mati baru nak bertindak..
Tengok video,gambar serta berita kat bawah ni..
Demo Anti Malaysia, Boneka PM Malaysia Dibakar
Ratusan orang menamakan diri sebagai Front Merah Putih Ganyang Malaysia menggelar aksi di Solo. Mereka mengecam Malaysia yang dianggap melecehkan kedaulatan NKRI dan martabat bangsa Indonesia. Mereka juga mengecam sikap Pemerintah Indonesia yang dinilai lemah terhadap Malaysia.
Aksi tersebut digelar di Bundaran Gladag, Solo, Jumat (3/9/2010). Sepanjang aksi mereka terus meneriakkan kecaman-kecaman kepada Malaysia. Mereka juga membawa sejumlah poster dan spanduk yang menyerang Malaysia.
Selain itu mereka juga mengecam Presiden Yudhoyono dan kabinetnya yang dinilai tidak punya nyali menghadapi pelecehan yang dilakukan Malaysia dalam berbagai kesempatan.
Tak cuma itu, mereka pun membawa boneka jerami yang diberi kostum ala Malaysia. Bagian wajah patung itu ditutupi gambar foto Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak. Patung tersebut diarak beramai-ramai dan selanjutnya dibakar dan diinjak-injak di tengah jalan.
Terlihat juga seorang peserta aksi laki-laki yang mengenakan pakaian daster. Di bagian muka ditutupi gambar foto Presiden SBY. Seorang peserta aksi lainnya membuat aksi teatrikal seakan-akan menggantung lelaki tersebut menggunakan tali tambang. Aksi tersebut mendapat sorak-sorai peserta aksi lainnya.
Tak cukup itu, mereka juga mendatangi kantor Bank CIMB Niaga yang berada di seberang jalan tempat mereka menggelar aksi. Mereka mendatangi bank tersebut sebagai simbol penolakan terhadap investasi modal dari Malaysia. Namun massa tidak bisa mendekati bank tersebut karena dijaga puluhan polisi.
Meskipun berlangsung cukup panas karena diwarnai ungkapan-ungkapan keras para peserta aksi, namun aksi tersebut berjalan lancar. Mereka hanya menggunakan satu lajur jalan di bundaran sehingga tidak mengganggu lalu-lintas, meskipun polisi tidak memberikan pengamanan yang ketat.

1 ulasan:

  1. Tanpa Nama berkata...

    NAJIS DILEMPAR PADA PATUNG NAJIB...
    NASIB LAAAAAAA
    KALAU KAT MALAYSIA NIPUN ORG TAK SUKA INIKAN PULAK KAT INDONESIA....

Catat Ulasan

Artikel Paling Ngetop

Latest Malaysian Blog Headlines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...