Oh Dunia:Anut Falun Gong, Pramugari Qantas Diusir Cina

Oh! Krai Utara

Share

(news.com)
INILAH.COM, Sydney - Gara-gara menganut aliran kepercayaan dilarang di China, seorang pramugari syarikat penerbangan Australia, Qantas, kehilangan pekerjaannya.
Sheridan Genrich mengeluhkan sikap Qantas yang membuatnya kehilangan pekerjaan di pengangkutan hawa antarabangsa.Pengangkutan itu tak berperi ketika kuasa Cina menyeretnya dari pesawat ketika transit di negara itu. Kemudian menginterogasi dan mengancam pada November 2008 lalu.
"Cina bukan lapangan terbang yang ramah. Saya tak tahu kenapa tiba-tiba diseret keluar dari pesawat sendirian. Saya memang mempraktikkan Falun Gong, tapi hal seperti ini tak pernah terjadi sebelumnya," ujarnya di sidang dengar pendapat Fair Work Australia, seperti dikutip news.com . au, Rabu (1 / 9).
China melarang ajaran Falun Gong sejak 1999 dan menyebutnya sebagai aliran yang berbahaya. Ajaran spiritual Falun Gong yang menggabungkan unsur Buddha, mistis dan latihan tradisional itu memiliki pengikut yang aktif di Australia.
Genrich menuturkan, sekembalinya ke Australia ia ditutunkan jabatanya ke kedudukan paling rendah di Qantas. Pengacaranya, Shane Prince, menyesalkan Qantas yang tidak membela pekerja yang berkhidmat dengan baik sejak 2001 tersebut.
Sebaliknya, syarikat itu membela diri dan berkata mereka mesti mempunyai kakitangan yang tak memiliki hambatan apapun. Sementara Genrich, sebelum tertangkap pernah lima kali ke China tanpa kendala apapun. Ia menganut Falun Gong sejak 2002. [Mah]

0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Paling Ngetop

Latest Malaysian Blog Headlines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...