Proses Pengundian Pemilihan MCA Ditutup

Oh! Krai Utara

Share
KUALA LUMPUR: Proses pengundian dalam pemilihan MCA hari ini berakhir dan kiraan kertas undi dijangka bermula 1 tengah hari.
Sejumlah 2,318 atau 97.5 peratus daripada 2,377 perwakilan yang layak mengundi mendaftar bagi pemilihan itu.
Pengundian di Dewan San Choon untuk memilih presiden, timbalan presiden, empat naib presiden dan 25 anggota Jawatankuasa Pusat (CC) yang bermula 10.45 pagi berjalan lancar dan dikawal ketat.
Keputusan pemilihan dijangka diketahui seawal 7 malam.
BERITA TERDAHULU
Proses Pembuangan Undi Bagi Pemilihan Semula MCA Bermula
PETALING JAYA: Lebih 97 peratus daripada 2,377 perwakilan telah mendaftar untuk mengundi dalam pemilihan semula MCA di Dewan San Choon semasa pendaftaran ditutup pada 10.30 pagi.
Speaker Datuk Yik Phooi Hong berkata, 2,316 (atau 97.43 peratus) daripada sebanyak 2,377 perwakilan pusat telah mendaftar sebagai pengundi.
Beliau mengumumkan proses pembuangan undi bermula.
11.10 pagi: Ka Ting meninggalkan dewan selepas membuang undi. Beliau akan kembali mendengar keputusan pemilihan parti nanti.
BERITA TERDAHULU
KUALA LUMPUR: Debaran dan penentuan berhubung barisan kepimpinan baru MCA akan terjawab hari ini apabila pemilihan semula parti itu diadakan di Wisma MCA di sini.
Pemilihan yang bakal dibuat oleh 2,377 anggota perwakilan pada pemilihan semula itu akan menentukan calon manakah yang akan memimpin parti itu untuk tempoh lebih kurang setahun setengah sahaja lagi.
Bagi anggota perwakilan, ini kali ketiga mereka membuat pemilihan sejak pemilihan MCA pada 18 Oktober 2008.
Pada pemilihan kali kedua 10 Oktober tahun lepas, mereka membuat keputusan mengejutkan melalui tiga resolusi, yang merintis jalan kepada pemilihan semula esok.
Pemilihan kali ini juga melibatkan 101 calon - yang terbesar dalam sejarah parti itu.
Kecuali bagi jawatan timbalan presiden yang kelihatan seperti hampir tiada kempen, para calon bagi jawatan lain nampaknya terpaksa berhempas pulas bagi menonjolkan diri.
Pemilihan bagi jawatan presiden menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara penyandang jawatan Datuk Seri Ong Tee Keat, bekas timbalan beliau Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dan bekas presiden Tan Sri Ong Ka Ting.
Datuk Seri Kong Cho Ha dan Datuk Seri Liow Tiong Lai pula bertanding bagi jawatan kedua tertinggi, manakala 10 calon lagi berentap merebut empat kerusi naib presiden.
Sebanyak 86 calon pula mencuba nasib untuk merebut jawatan sebagai anggota Jawatankuasa Pusat (CC).
Keputusan pemilihan akan diketahui selewat-lewatnya pada jam 7 malam. - BERNAMA

0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Paling Ngetop

Latest Malaysian Blog Headlines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...