Bantu Tok Guru..Jom Boikot PETRONAS

Oh! Krai Utara

Share
tunhisyamuddin
Kerajaan PAS Kelantan hari ini memutuskan untuk melantik bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah sebagai wakil kerajaan negeri dalam rundingan tuntutan royalti minyak dengan Kerajaan Pusat.
Tengku Razaleigh, yang juga Anggota Parlimen Gua Musang diminta untuk menyelesaikan isu tuntutan dalam tempoh empat bulan. 



Saya bersetuju dengan Perlantikan Tengku Razaleigh kerana bekas Pengerusi Petronas serta individu yang bertanggungjawab merangka perjanjian antara kerajaan negeri dan Petronas di bawah Akta Petronas 1974.
Bahkan dikatakan khidmat Tengku Razaleigh, tidak dikenakan bayaran. Menurut Pengerusi Jawatankuasa Petroleum PR, Datuk Paduka Husam Musa, bahawa pelantikan Tengku Razaleigh oleh kerajaan negeri itu tidak melibatkan apa-apa bayaran dari kerajaan negeri terhadapnya. Sudah kepakaran beliau digunakan, bab bayaran pun tidak dikenakan. Memang YB Tengku Razaleigh amat mengamalkan prinsip rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. Sanggup ketepikan soal politik kepartian, semata-mata kepentingan rakyat yang diwakilinya.


Walaubagaimanapun, sebagai menjayakan hasrat murni kerajaan Tok Guru Nik Aziz dan memudahkan kerja Tengku Razaleigh, saya ingin mencadangkan rakyat Kelantan buat sesuatu. Jangan biarkan Ku Li, Husam dan Kerajaan Kelantan bersendirian dalam mendepani isu ini. Antara cadangan yang boleh diperbahaskan ialah :

1) Rakyat Kelantan sama ada di Kelantan atau di negeri-negeri lain perlu boikot daripada mengisi petroleum di Stesen Minyak Petronas. Pilihan masih banyak buat rakyat Kelantan. Antaranya Shell, Esso, BHP Petrol dll. (walaupun syarikat dr Negara luar, tapi pekerjanya dari Malaysia..jadi tak salah bantu). Kepada Pemandu kereta, penunggang motorsikal, pemandu bas ekspress, pemandu teksi..petani yang membajak sawah..beralih kepada pilihan yang lain. Kita boikot dalam masa 4 bulan je. Biar Petronas rasa apa yang diorang lakukan kat Rakyat Kelantan yang dizalimi sejak tahun 1971 lagi.
2) Rakyat Kelantan seluruhnya boleh memilih hari Sabtu..atau hari lain untuk memakai pakaian merah. (Hari Sabtu sesuai kerana ada perlawanan bola sepak). Dalam masa 4 bulan je. Pakai baju merah dan tonjolkan di khalayak ramai. Kalau nak lagi kreatif, buat satu baju yang siap dengan slogan…sepertiMinyok Hok Negeri Kelate


3) Hadiri setiap sesi penerangan tentang isu ini dimana-mana jua. Tunjukkan sokongan kepada siri-siri ceramah tentang royalti ini (dan jangan lupa boikot beli Utusan dan Berita Harian) 


5) 
Kepada seluruh Rakyat Kelantan, pasang bendera Kelantan di rumah atau kereta. Juga lekatkan stiker sokongan tuntutan royalti ini kat mana-mana jua (kat peti ais pun takpa). Kalau boleh juga, naikkan banner tanda sokongan di seluruh Kelantan (termasuk di Stadium bila ada perlawanan liga Super).


Ini sahaja cara yang boleh difikirkan rakyat Kelantan untuk memudahkan kerja Kerajaan Kelantan dan Ku Li. Apa yang lagi penting, berdoa dan bertawakal kepada Allah. Kerana ALLAH lah pemilik segala yang ada di langit dan di bumi. 


· * Kalau tuntutan tak berjaya juga..apakata semua rakyat Kelantan dan seluruh rakyat Malaysia cintakan Keadilan, berarak beramai-ramai ke Menara Berkembar Petronas atau Putrajaya dengan memakai baju MERAH..tentu gempakkan. (Tapi janganlah lempar darah kat rumah Najib One Malaysia : Israel…


0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Paling Ngetop

Latest Malaysian Blog Headlines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...